١٤٠٠/٠١/٢٨ ١٢:١٢ ب ظ
کد خبر : ٧٢٤٨٨
هفته جاری در کمیسیون انرژی صورت می گیرد،
روند بررسی طرح وزارتخانه "انرژی" در مجلس قوت گرفت
کمیسیون انرژی مجلس در هفته جاری طرح تشکیل وزارتخانه های "انرژی" و "آب و محیط زیست" را در دستور بررسی دارد.
به گزارش خبرنگار سهام انرژی، مجلس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتخاب 7 نفر از اعضای این کمیسیون برای عضویت در کمیسیون مشترک جهت بررسی طرح تشکیل وزارتخانه‌های «انرژی» و «آب و محیط زیست» در دستور کار نمایندگان این کمیسیون قرار دارد.
بنابراین گزارش، انتخاب ۷ نفر از اعضای کمیسیون برای عضویت در کمیسیون مشترک بررسی طرح تشکیل وزارتخانه‌های «انرژی» و «آب و محیط زیست» در دستور کار روز سه‌شنبه (31 فروردین ماه ) نمایندگان این کمیسیون از ساعت۱۳:۳۰ تا ۱۵:۳۰ قرار دارد.
تشکیل وزارتخانه انرژی از جمله موضوعات خبرساز در نیمه دوم سال 98 بود که این طرح با خود موافقان و مخالفانی را به دنبال داشت. بیژن زنگنه وزیر نفت، به عنوان سکاندار بخشی از انرژی کشور، برای نخستین بار طرح تشکیل وزارتخانه انرژی را مطرح کرد. این موضوع درحالی مطرح شد که رضا اردکانیان وزیر نیرو دیگر سکاندار انرژی کشور از مخالفان آن به شمار رفت به طوری که این طرح را نگاهی شتابزده دانست.
وزیر نفت از موافقان این طرح دلایلی را مبنی بر اجماع در تصمیم گیری در روند حوزه انرژی دانست و این اظهار نظر را بلافاصله پس از روند سوخت رسانی گاز به نیروگاه ها در زمستان 98 و کمبودهای موجود ناشی از گاز نیروگاه ها و قطعی برق در زمستان مطرح کرد که وزیر نیرو در مجموع تجربه اجماع وزارتخانه ها و یا تفکیک آن را برای رفع مشکلات حال موجود عملی عجولانه دانست و اعلام کرد برای رفع هر گونه مشکل در حوزه نفت و نیرو، نباید به دنبال ادغام و یا تفکیک این دو بخش بود زیرا تجربه این کار در کشور از سال ها نشان داده است این امر نمی تواند آن طور که باید و شاید راهگشای حل مشکل باشد.
حال با بررسی این طرح در هفته جاری در مجلس، این طور به نظر می رسد که خیلی هم طرح آن تنها یک اظهار نظر ساده نبوده است و مدیران و مسئولین و قانونگذاران امر تصمیم به ادغام وزارتخانه ها و تعیین تنها یک متولی برای حوزه نفت و نیرو گرفته اند و با اعلام طرح وزارتخانه آب ، بخش آب نیز از حوزه انرژی خارج می شود در حالیکه بخش اعظمی از تولید و نگهداشت آن به حوزه وزارت نیرو و یا وزارتخانه جدید انرژی برمی گردد.
در مجموع تمامی این  راهکارها و اقدامات برای حل مشکلات است و باید دید این طرح ها تا چه میزان از مشکلات حوزه انرژی کم می کند و شاید با ادغام آن و گذشت چند سال مجددا شاهد رویکرد تفکیک این وزارتخانه ها باشیم طرحی که به کرات در کشور محقق شده است.  
برچسب ها
چاپ خبر چاپ خبر
ارسال به دیگران ارسال به دیگران
نظرات
نام و نام خانوادگی :
ایمیل :
نظر :